Az UPC esete a fordított minőséggel

Nyomtatás
  
2017. július 11. kedd, 14:28

Napjainkban a digitális televíziózás korát éljük, ez a technológia pedig lényegében szinte korlátlan lehetőséget biztosít az egyszeri tévénéző számára. Még nincs nagyon messze az a korszak (az idősebbek-középkorúak még emlékezhetnek is rá), amikor a televíziózást az egyetlen nemzeti tv társaság egy, vagy több adójának a nézése jelentette, többnyire még fekete-fehér készüléken. Ezen korszak óta már eltelt nagyjából harminc év, manapság pedig lényegében szobánkban fogadhatjuk TV-n keresztül az egész világot. Harminc esztendő alatt jó darabig olyan eszközök is rendelkezésünkre álltak, mint a mágnesszalagos videomagnó, amellyel bár nem túl jó – és idővel egyre inkább romló – minőséggel rögzíthettük a számunkra emlékezetes műsorokat, vagy pusztán azokat, amelyek másik csatornán mentek, mint egy másik, aktuálisan megtekinteni szánt műsor, és a családi béke megőrzése érdekében valamelyik fél inkább a neki szimpatikus műsorszám egy későbbi időpontban történő megtekintése mellett döntött.

Az analóg televíziós sugárzás megszűntével azonban ez az egyébként is műszaki szempontból elavult rögzítési lehetőség is megszűnt, azonban a digitális médiaboxok világa lényegében megnyitotta a korlátlan lehetőségek tárházát. Az élelmes szolgáltatók megnyitották a lehetőséget, hogy bizonyos pénzösszeg megfizetésével (eleinte egy emelt díjas sms ára) visszanézhetők legyenek kedvenc (vagy éppen elmulasztott) műsoraink. Később már jóval felhasználóbarátabb módon mindezt a lehetőséget a díjcsomagok bővítésével kötötték össze, magasabb havidíjért magasabb felhasználói élményt biztosítva. Így tett korunk egyik legnépszerűbb szolgáltatója, az UPC is, amely bizonyos szolgáltatói csomagjaiban elérhetővé tette nem csak néhány csatorna (az ún. „köztévé” fő csatornái) HD minőségű fogását, hanem a műsorok előre beprogramozható módon való rögzítését is a médiaboxban. Lényegében újraéledt a már korábban megtapasztalható rendszer, a mágneses videomagnók világa köszönt vissza immáron digitális minőségben.

Nyilván sikeres lehet a hollandiai gyökerű cég számára ez a rendszer, hiszen épp az elmúlt hetekben végzett online piackutatást a felhasználók bevonásával a szolgáltató, vizsgálva, hogyan lehetne fejleszteni a szolgáltatást, milyen igények merülnek föl az előfizetők részéről.

Ehhez képest némi meglepetést és megdöbbenést okozott jelen sorok szerzőjében az UPC ügyfélszolgálatának munkatársával történt beszélgetés, 2017. július 8-án, szombaton. Annyi háttérinformációt szükséges tudni az ügyben, hogy a háztartásban, ahol a szerző is él, két médiabox működik, közülük az egyik rendelkezik a fenti opcióval (és ezen is tekinthetők meg az ún. „köztévé” bizonyos csatornáinak adásai HD minőségben). Mivel a háztartásban meglévő televízió-készülékek közül csak az egyik volt – mostanáig – HD minőségű vetítésre is alkalmas, ez nem okozott gondot. Mivel azonban az idejének leszolgálta után az utolsó katódsugárcsöves készülék is lecserélésre került, értelemszerűen felmerült a szolgáltatási szint bővítésének a lehetősége is – nyilvánvalóan a potenciálisan magasabb előfizetői költségek figyelembe vételével.

Ekkor érte sokként jelen sorok szerzőit az UPC ügyfélszolgálatának egyébként rendkívül segítőkész munkatársával folytatott beszélgetés. Miután végighallgatta a hölgy a felhasználói igényeket, jó szándékkal figyelmezetetett, hogy rendben, lehetséges a bővítés, ebben az esetben azonban mindkét médiaboxot kicserélik, olyanra, ahol csak az éppen egyébként is megtekintett műsor felvételére adódik lehetőség.

Ez az ún. Kano-modellben lefektetett fordított minőség tipikus esete! Hiszen már a mágneses videomagnó esetében is fennállt annak a lehetősége, hogy épp nem nyomon követett műsort rögzítsünk, vagy előre programozva, vagy párhuzamosan épp mást nézve. Az UPC által felkínált új rendszerben lényegében az egész értelme kérdőjeleződik meg. Az a legkevésbé valószínű a potenciálisan felmerülő lehetőségek közül, hogy épp a megtekintett műsort rögzítsük. Így lényegében értelmetlenné válik a szolgáltatás. Nehéz józan ésszel belátni, hogy ez a változtatás miért lenne jó a nagy múlttal bíró cégnek.

 Digitális televíziózás, Magyarország, 2017.

Valami lehet az UPC-nél, nézzük meg az alábbi reklámot! 

 Megfogadták az ajánlatot? Fejest ugranak?